De Pedagoog
Binnen onze instelling werken twee pedagogen; een pedagoog voor ontwikkeling stimulering en een pedagoog voor zorg kinderen. Bij deze pedagogen behoren binnen ons bedrijf de volgende competenties:
Methodisch werken met en voor cliëntsystemen
De pedagoog kan:
- zich oriënteren op een pedagogische situatie in alle mogelijke vormen,
kan signaleren en deze situatie vervolgens analyseren
- vanuit voorgaande analyse in samenspraak met het cliëntsysteem de situatie
pedagogisch diagnosticeren
- na pedagogisch diagnosticeren verandermogelijkheden benoemen en zo nodig een
indicatie stellen
- de verandermogelijkheden en de indicatie in samenspraak met de cliënt in
traject zetten
- vorm en inhoud geven aan het veranderplan, kan het veranderplan
evalueren kan de uitvoering ervan te coördineren
Opbouwen van vakdeskundigheid
De pedagoog heeft:
- kennis van de theoretische basis van de pedagogiek en haar hulpwetenschappen.
- kennis van het pedagogisch werkveld en de doelgroepen daarin.
- integrerend inzicht in levenslopen, ontwikkelingstrajecten en ontwikkelingsopgaven.
- kennis van de wisselwerking tussen individuele ontwikkeling en
sociale, economische, politieke en juridische omgeving op verschillende niveaus
Werken in en vanuit een arbeidsomgeving
De pedagoog:
- heeft inzicht in een arbeidsomgeving en de arbeidsverhoudingen daarbinnen
- kan samenwerken met professionals, kan afstemming en samenwerking
stimuleren en organiseren, zowel intern als extern
- kan coördinerende en leidinggevende taken uitvoeren
- kan bijdragen aan beleidsontwikkelingen, de concretisering en de
uitvoering daarvan, mede vanuit pedagogisch perspectief
Vermogen tot samenwerken en communicatie
De pedagoog:
- kan een professionele samenwerkingsrelatie aangaan en onderhouden
- beschikt over adequate schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- kan omgaan met en afstemmen op een diversiteit van normen en waarden.
- kan zich sociaal vaardig opstellen binnen intermenselijke situaties
Ontwikkelen tot professional
De pedagoog:
- kan zijn eigen handelen in relatie tot zijn rol/functie/taken
kritisch bekijken, beoordelen en het handelen op basis daarvan vormgeven
- kan alle genoemde competenties in hun wederzijdse samenhang
integreren en hanteren
- kan planmatig en doelgericht werken, vanuit een flexibele,
initiërende en ontwikkelingsgerichte beroepshouding, zowel zelfstandig
als in teamverband nodigt uit tot inbreng
- beschikt over doorzettingsvermogen, is motiverend en stressbestendig
- functioneert vanuit een basis van creativiteit, integriteit, empathie
Gedragsindicatoren pedagoog;
- Doelgericht werken
- Flexibiliteit
- Initiatief
- Onafhankelijkheid
- Creativiteit
- Integriteit
- Empathie
- Doorzettingsvermogen
- Motiverend
- Stressbestendig
Deze website is een schoolopdracht, dus volledig fictief!
Maak jouw eigen website met JouwWeb